POŽÁR – LESNÍ POROST
Místo možného výskytu
Lesy zaujímají z celkové rozlohy Jm kraje 1 960 km2, tj. 27,7 % území kraje. Přehled podílu lesní půdy v rámci půdního fondu Jm kraje - viz Přehled půdního fondu.
Místo vzniku požáru nelze specifikovat, požár může vzniknou v každém lesním porostu. Rozsáhlé lesní požáry lze však předpokládat zejména v lesních masivech Drahanské vrchoviny a Českomoravské vrchoviny.
Pravděpodobnost výskytu
Požár může vzniknout z různých, většinou zcela nahodilých příčin. Velká pravděpodobnost vzniku požáru je v letním období (sucho, velké množství lidí v lese), v zimním období je pravděpodobnost vzniku požáru malá.
Nejpravděpodobnější příčinnou vzniku požáru lesa může být:
- odhozený nedopalek cigarety,
- rozdělávání ohně v přírodě,
- pálení klestu při lesních pracích,
- úder blesku,
- dopravní nehoda s následným požárem,
- samovznícení hořlavých látek,
- žhářství.
Rozsah a ohrožení v závislosti na čase a dalších podmínkách
Rozsah a ohrožení závisí na druhu a stáří lesního porostu, ročním období, denní a noční době, síle a směru větru, množství a době posledních srážek, přístupnosti terénu, době rozvoje požáru.
Zimní období
- komplikace s rozvíjením sil a prostředků v místě zásahu při sněhové pokrývce nebo náledí,
- ztížená doprava vody,
- možné podchlazení postižených osob.
Letní období, déletrvající sucho
- rychlé šíření požáru,
- nebezpečí přehřátí zasahujících sil v ochranných oděvech a dýchací technice.
Denní a noční doba
- všeobecné prodloužení zásahových časů v noci.
Seznam dotčených obcí včetně přehledu počtu jejich obyvatel a seznam dotčených právnických osob a podnikajících fyzických osob zahrnutých do havarijního plánu
Sídelní celky, samoty a rekreační zařízení, nacházející se v blízkosti lesních porostů, zejména lesních masívů Drahanské vrchoviny a Českomoravské vrchoviny.
Ohrožení obyvatelstva
Ohroženo může být zejména obyvatelstvo:
- v bytech a domech na pozemcích sousedících s lesem (okraje měst a obcí),
- v rekreačních zařízeních a táborech,
- na samotách.
Při ohrožení požárem je nutno provést kontrolu všech prostor a budov a z ohrožených oblastí provést evakuaci (záchranu) osob.
Předpokládané škody
- škody na lesním porostu a lesní fauně,
- škody na majetku a budovách (obytné domy, rekreační zařízení, výrobní objekty, občanská vybavenost).
Předpokládané následky vyvolané mimořádnou událostí
- možnost rozšíření na nebezpečné objekty, osídlená místa, atd.,
- možné narušení ekosystému.
Zásady pro provedení záchranných a likvidačních prací
Koordinovaný postup základních a ostatních složek IZS v místě zásahu a řízení jejich součinnosti podle zákona č. 239/2000 Sb. provádí:
- velitel zásahu (§ 19, odst. 1),
- starosta příslušné obce s rozšířenou působností (§13, písm. a),
- hejtman kraje (§ 11, písm. c).
V postižené oblasti podle aktuální situace zabezpečit:
- provedení průzkumu požářiště (nejlépe za doprovodu osob, jež dobře znají místo požáru) a přijetí opatření v závislosti na:
- rozsahu požáru,
- rychlosti a směru šíření požáru,
- členitosti terénu,
- vhodném místě pro zřízení obrany,
- místech, kde se může požár rozvinout,
- případné evakuaci osob (zejména rekreační objekty, samoty),
- evakuace osob a materiálu ze všech postižených a ohrožených prostor,
- soustředění hlavních sil a prostředků podle okolností
- ze strany osady, obce,
- podle rozpracovaných úseků lesa, rašelinišť, podle charakteru lesa,
- zajištění základních bezpečnostních opatření pro vlastní zásah,
- vyhledání zdrojů vody,
- lokalizace požáru
- při požárech pozemních se požár udusává, zahází hlínou a hasí vodou,
- při korunových požárech se prosekávají průseky napříč směrem šíření požáru,
- založení protipožáru (ve výjimečných případech a za spolupráce a souhlasu lesního odborníka),
- poskytnutí první pomoci a zabezpečení zdravotnické pomoci postiženým osobám a jejich případný odsun do nemocnice,
- likvidace požáru.
Předpokládané množství sil a prostředků pro záchranné a likvidační práce
Závisí na:
- místu události,
- rozsahu požáru, členitosti terénu,
- době rozvoje požáru, rychlosti a směru šíření, druhu požáru (pozemní, podzemní, korunový),
- počtu zraněných (usmrcených) osob a počtu ohrožených osob,
- eventuálních překážkách, které mohou zastavit požár bez zásahu lidí,
- místech, kde se může požár rozvinout (mladý jehličnatý porost, úseky se suchým chrastím, prozatímní sklady kulatiny, rozpracovaná rašeliniště, chatové osady ap.),
- hodnocení situace HZS, Policií ČR, lesními závody.
Popis příslušné části struktury organizace havarijní připravenosti, včetně uvedení působnosti složek
Síly a prostředky, které je nutno vyrozumět a povolat:
Základní složky IZS
Hasičský záchranný sbor JHM, jednotky požární ochrany
- zajištění varování ohrožených osob v místě události,
- evakuace bezprostředně ohrožených osob,
- zamezení šíření (lokalizace) požáru,
- likvidace požáru,
- převzetí velení v místě, zřízení štábu velitele zásahu, organizace součinnosti,
- evakuace ohrožených osob v okolí,
- další činnost podle vývoje situace.
Zdravotnická záchranná služba
- poskytnutí přednemocniční neodkladné péče postiženým osobám,
- případně další postup dle Traumatologického plánu.
Policie ČR
- uzavření ohrožené oblasti, pořádkové zabezpečení, zajištění regulace dopravy, zajištění identifikace zemřelých osob,
- vrtulníky MV – průzkumná a hlídková činnost, pomoc při hašení a evakuaci postižených osob.
Krizový štáb (vyčleněný orgán) města, obce, kraje
- organizace opatření přesahujících možnosti obce, města,
- další opatření podle druhotných účinků.
Ostatní složky IZS, SaP
- SaP AČR - ženijní práce, vrtulníky,
- E.ON, a.s. - odpojení rozvodných sítí a zařízení,
- VAS, a.s. - dodávka vody,
- Jihomoravská plynárenská, a.s. - odpojení rozvodů plynu,
- technické aj. služby - technické aj. služby,
- ČČK, občanská sdružení - poskytnutí humanitární pomoci,
- pohřební služby - odvoz zemřelých osob,
- KVS, kafilérie - odsun a likvidace uhynulého dobytka a zvěře
- statik - posouzení stupně poškození budov, stanovení opatření na zajištění bezpečného provozu.
Popis využitelné části systému vyrozumění a varování v rámci organizace záchranných a likvidačních prací
Podle rozsahu mimořádné události bude v rámci organizace záchranných a likvidačních prací využíván:
- systém vyrozumění pro vyrozumění
- potřebných sil a prostředků,
- krizových štábů a dotčených orgánů státní správy, samosprávy, právnických a podnikajících fyzických osob,
- systém varování pro varování příp. informování obyvatelstva o situaci a opatřeních.
Vyrozumění základních i ostatních složek IZS a vyrozumění státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků podle dokumentace IZS jsou povinna v případě potřeby zabezpečovat KOPIS IZS.
KOPIS IZS jsou dále oprávněna:
- povolávat a nasazovat síly a prostředky HZS, jednotek PO a dalších složek IZS podle poplachového plánu IZS nebo požadavků velitele zásahu, starosty ORP, hejtmana,
- provést při nebezpečí z prodlení varování obyvatelstva na ohroženém území, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
Varování obyvatelstva před hrozícím nebezpečím na ohroženém území zabezpečují:
- starosta obce,
- hasičský záchranný sbor kraje.
Vyrozumění a varování se provede místním rozhlasem, prostředky místní televizní kabelové sítě, varovacími sirénami a hromadnými informačními prostředky v souladu s dokumenty C1. Plán vyrozumění a C3. Plán varování.
Možnosti asanace předpokládaných následků mimořádné události s uvedením odpovědnosti za provedení jednotlivých asanačních opatření
Asanaci zajistí majitel (správce, uživatel) podle pokynů příslušných správních úřadů nebo obcí.