POŽÁR - TĚŽCE PŘÍSTUPNÝ TERÉN
Místo možného výskytu
Malá rekreační střediska, příp. samoty, nebo požár lesa v nejhůře dostupných lokalitách na území Jm kraje, zejména v lesních masivech Drahanské vysočiny a Českomoravské vysočiny.
Pravděpodobnost výskytu
Požár může vzniknout z různých, většinou zcela nahodilých příčin v průběhu celého roku - v letním období (sucho, velké množství lidí v lese), v zimním období (topení v objektech).
Nejpravděpodobnější příčinnou vzniku požáru může být:
- při požáru objektu technická závada v topném systému, nekázeň obyvatel (kouření, hry dětí se zápalkami), úder blesku, úmyslné založení,
- při požáru lesa odhozený nedopalek cigarety, rozdělávání ohně v přírodě, pálení klestu při lesních pracích, úder blesku.
Rozsah a ohrožení v závislosti na čase a dalších podmínkách
Prodloužení zásahových časů
- obtížná komunikační dostupnost místa požáru a z ní vyplývající komplikace s rozvíjením sil a prostředků v místě zásahu, znásobené při sněhové pokrývce nebo náledí,
- vzdálenost zdroje vody.
Zimní období
- možné podchlazení postižených osob.
Letní období
- nebezpečí přehřátí zasahujících sil v ochranných oděvech a dýchací technice.
Denní a noční doba
- všeobecné prodloužení zásahových časů v noční době.
Seznam dotčených obcí včetně přehledu počtu jejich obyvatel a seznam dotčených právnických osob a podnikajících fyzických osob zahrnutých do havarijního plánu
- ohrožení obcí vzhledem k charakteru mimořádné události se nepředpokládá
Ohrožení obyvatelstva
- zranění nebo usmrcení ubytovaných osob nebo návštěvníků lesa přímými účinky ohně, zplodinami hoření nebo troskami (zpravidla se bude jednat o objekty s malým počtem osob - menší rekreační střediska, samoty).
Předpokládané škody
- poškození nebo zničení objektů a jejich vnitřního zařízení,
- poškození nebo zničení lesního porostu.
Předpokládané následky vyvolané mimořádnou událostí
- narušení ekosystému v místě požáru.
Zásady pro provedení záchranných a likvidačních prací
Koordinovaný postup základních a ostatních složek IZS v místě zásahu a řízení jejich součinnosti podle zákona č. 239/2000 Sb. provádí:
- velitel zásahu (§ 19, odst. 1),
- starosta příslušné obce s rozšířenou působností (§13, písm. a),
- hejtman kraje (§ 11, písm. c).
V postižené oblasti podle aktuální situace zabezpečit:
- provedení průzkumu požářiště (nejlépe za doprovodu osob, jež dobře znají místo požáru) a přijetí opatření v závislosti na
- rozsahu požáru,
- rychlosti a směru šíření požáru,
- členitosti terénu,
- vhodném místě pro zřízení obrany,
- místech, kde se může požár rozvinout,
- případné evakuaci osob (zejména rekreační objekty, samoty),
- evakuaci osob, příp. materiálu ze všech postižených a ohrožených prostor,
- soustředění hlavních sil a prostředků podle okolností
- ze strany osady, obce,
- podle rozpracovaných úseků lesa, rašelinišť, podle charakteru lesa,
- zajištění základních bezpečnostních opatření pro vlastní zásah,
- vyhledání zdrojů vody,
- lokalizace požáru,
- poskytnutí první pomoci a zabezpečení zdravotnické pomoci postiženým osobám a jejich případný odsun do nemocnice,
- likvidaci požáru.
Předpokládané množství sil a prostředků pro záchranné a likvidační práce
Závisí na:
- rozsahu a druhu požáru, době jeho rozvoje, rychlosti a směru šíření,
- členitosti terénu (přístupových komunikacích),
- dostupnosti a vzdálenosti zdrojů vody,
- zranění (usmrcení) osob a počtu ohrožených osob,
- eventuálních překážkách, které mohou zastavit požár bez zásahu lidí,
- hodnocení situace HZS, Policií ČR, ZZS, lesními závody.
Popis příslušné části struktury organizace havarijní připravenosti, včetně uvedení působnosti složek
Síly a prostředky, které je nutno vyrozumět a povolat:
Základní složky IZS
Hasičský záchranný sbor JHM , jednotky požární ochrany
- zajištění varování ohrožených osob v místě události,
- evakuace bezprostředně ohrožených osob,
- zamezení šíření (lokalizace) požáru,
- likvidace požáru,
- převzetí velení v místě, zřízení štábu velitele zásahu, organizace součinnosti,
- evakuace bezprostředně ohrožených osob v okolí,
- další činnost podle vývoje situace.
Zdravotnická záchranná služba
- poskytnutí přednemocniční neodkladné péče postiženým osobám,
- případně další postup dle .
Policie ČR
- uzavření ohrožené oblasti, pořádkové zabezpečení,
- zajištění regulace dopravy,
- zajištění identifikace zemřelých osob.
Ostatní složky IZS, SaP
- vrtulník MV - pomoc při hašení a evakuaci postižených osob, letecká hasičská služba,
- E.ON, a.s. - odpojení dodávky el. energie, příp. její obnova,
- vodárenské společnosti - dodávka vody,
- síly a prostředky AČR - ženijní práce, dodávka vody, likvidace požáru-SPOT,
- pohřební služby - odvoz zemřelých osob,
- statik - posouzení stupně poškození budov, stanovení opatření na zajištění bezpečného provozu.
Popis využitelné části systému vyrozumění a varování v rámci organizace záchranných a likvidačních prací
Podle rozsahu mimořádné události bude v rámci organizace záchranných a likvidačních prací využíván:
- systém vyrozumění pro vyrozumění,
- potřebných sil a prostředků,
- krizových štábů a dotčených orgánů státní správy, samosprávy, právnických a podnikajících fyzických osob,
- systém varování pro varování příp. informování obyvatelstva o situaci a opatřeních.
Vyrozumění základních i ostatních složek IZS a vyrozumění státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků podle dokumentace IZS jsou povinna v případě potřeby zabezpečovat KOPIS IZS.
KOPIS IZS jsou dále oprávněna:
- povolávat a nasazovat síly a prostředky HZS, jednotek PO a dalších složek IZS podle poplachového plánu IZS nebo požadavků velitele zásahu, starosty ORP, hejtmana,
- provést při nebezpečí z prodlení varování obyvatelstva na ohroženém území, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
Varování obyvatelstva před hrozícím nebezpečím na ohroženém území zabezpečují :
- starosta obce,
- hasičský záchranný sbor kraje.
Vyrozumění a varování se provede místním rozhlasem, prostředky místní televizní kabelové sítě, varovacími sirénami a hromadnými informačními prostředky v souladu s dokumenty a .
Možnosti asanace předpokládaných následků mimořádné události s uvedením odpovědnosti za provedení jednotlivých asanačních opatření
Asanaci zajistí
- majitel (správce, uživatel) objektu,
- správce, vlastník lesního porostu
podle pokynů orgánů samosprávy a příslušných správních úřadů.