POŽÁR - OBYTNÁ BUDOVA
Místo možného výskytu
Všechny vysokopodlažní stavby pro trvalé bydlení, přechodné ubytování (hotely) a komerčně využívané (kanceláře, apod.), zejména ve velkých městech.
Přehled měst a obcí včetně počtu obyvatel - viz Přehled měst a obcí, počty obyvatel.
Pravděpodobnost výskytu
Pravděpodobnost výskytu nelze specifikovat, příčinou požáru může být:
- výbuch plynu,
- jiná technická závada, např. zkrat v elektrických obvodech,
- nedodržení zásad bezpečnosti (údržba, opravy, zaměstnanci, bydlící),
- dětské hry bez dozoru,
- úmyslné založení.
Rozsah a ohrožení v závislosti na čase a dalších podmínkách
Rozsah ohrožení (šíření požáru) závisí na:
- včasnosti zjištění požáru a zásahu požárních jednotek (ve III. fázi požáru hrozí rychlé rozšíření na další podlaží, popřípadě na okolní budovy),
- účelu budovy (byty, kanceláře),
- stavu budovy (rok postavení, použité stavební materiály, stav inženýrských sítí, kvalita údržby).
Zimní období:
- komplikace s rozvíjením sil a prostředků v místě zásahu při sněhové pokrývce nebo náledí,
- ztížená evakuace osob, možné podchlazení postižených osob.
Letní období:
- nebezpečí přehřátí zasahujících sil v ochranných oděvech a dýchací technice.
Denní a noční doba:
- různá koncentrace osob v hořící budově podle účelu užívání,
- všeobecné prodloužení zásahových časů v noční době.
Seznam dotčených obcí včetně přehledu počtu jejich obyvatel a seznam dotčených právnických osob a podnikajících fyzických osob zahrnutých do havarijního plánu
Výškové objekty
- počty obyvatel nelze odpovědně určit
- v seznamu uvedeny výškové objekty o 15 a více nadzemních podlažích nebo s výškou nadzemní části, kde se předpokládá vedení požárního zásahu, větší než 45m
objekt |
místo |
---|---|
VUT Brno |
Technická 2 |
Výškové administrativní budovy Brno |
Šumavská 31, 33, 35 |
Budova M Paláce, Brno |
Heršpická 5 |
Otis |
Břeclav - zkušební věž výtahů |
Fakultní nemocnice Brno |
Jihlavská 20 |
ZZN POMORAVÍ, a.s. |
Silo Kyjov |
Silo Rohatec |
|
Silo Strážnice |
|
Silo Chrlice |
|
Silo Ivančice |
|
Moravskoslezské cukrovary, a.s. |
Silo v cukrovaru Hodonín |
SOUFFEL AGRO s.r.o., |
Obilní sila Skalice nad Svitavou |
Hotel Continental |
Kounicova 6, Brno |
SV - EDEN I. (Společenství vlastníků jednotek) |
Purkyňova 35e, Brno |
České Radiokomunikace a.s. |
Vysílač Hády, Ochoz u Brna |
Společenství vlastníků Majdalenky 10a,b,c |
Majdalenky 10a,b,c , Brno |
Špilberk office Centre |
Holandská 10, Brno |
AZ Tower a.s. |
Pražákova 1008/69, Brno |
Bytový dům |
Voříškova 2, Brno |
Ohrožení obyvatelstva
Jedná se zpravidla o objekty s velkým počtem osob trvale bydlících nebo dočasně ubytovaných nebo o prostory pro komerční využití s možností vysokého počtu osob v denní době (zaměstnanci, návštěvníci).
Při vzniku požáru lze předpokládat ohrožení zdraví a životů značného počtu osob:
- přímými účinky ohně (popáleniny),
- zplodinami hoření (udušení),
- výbuchem při poškození rozvodu plynu,
- troskami při narušení stavební konstrukce,
- zkratovitým jednáním ohrožených osob (např. skákání z oken).
Předpokládané škody
- poškození nebo zničení stavební konstrukce objektu (narušení statiky budovy),
- poškození nebo zničení vybavení interiérů objektu (bytů, hotelových pokojů, kanceláří),
- poškození nebo zničení stavební konstrukce a interiérů v nižších patrech objektu vodou použitou při likvidaci požáru (pod ohniskem požáru).
Předpokládané následky vyvolané mimořádnou událostí
- opadávání stavebních částí uvolněných požárem (zateplení obvodového zdiva, střešní krytina, okenní rámy apod.),
- možné narušení rozvodů elektrické energie, plynu, telefonního vedení,
- v husté zástavbě možné rozšíření požáru na okolní objekty,
- možné poškození okolních objektů, v blízkosti parkujících vozidel.
Zásady pro provedení záchranných a likvidačních prací
Koordinovaný postup základních a ostatních složek IZS v místě zásahu a řízení jejich součinnosti podle zákona č. 239/2000 Sb. provádí:
- velitel zásahu (§ 19, odst. 1),
- starosta příslušné obce s rozšířenou působností (§13, písm. a),
- hejtman kraje (§ 11, písm. c).
V postižené oblasti podle aktuální situace zabezpečit:
- provedení průzkumu požářiště, přijetí opatření v závislosti na
- rozsahu požáru a předpokládaném počtu zraněných osob (určení SaP),
- zasaženém podlaží (volba vhodné požární techniky),
- způsobu evakuace,
- rozvodech médií (zejména plynu),
- lokalizaci požáru,
- provedení evakuace osob, příp. materiálu, ze všech postižených a ohrožených prostor objektu (je nutno provést kontrolu všech prostor budovy),
- odstavení rozvodů plynu a elektřiny,
- odvětrání prostor, kterými probíhá evakuace,
- zabránění vzniku paniky,
- likvidaci požáru,
- poskytnutí první pomoci a zabezpečení zdravotnické pomoci postiženým osobám a jejich případný odsun do nemocnice,
- zajištění evakuovaného materiálu,
- zabezpečení náhradního ubytování,
- vyhledání, identifikace a odsun usmrcených osob,
- zajištění opuštěných bytů a domů proti vykradení,
- posouzení statiky objektu a přijetí příslušných opatření.
Předpokládané množství sil a prostředků pro záchranné a likvidační práce
Závisí na:
- místu události,
- rozsahu požáru,
- době rozvoje požáru, rychlosti a směru šíření,
- počtu zraněných (usmrcených) a ohrožených osob,
- hodnocení situace HZS, Policií ČR, ZZS.
Popis příslušné části struktury organizace havarijní připravenosti okresu, včetně uvedení působnosti složek
Síly a prostředky, které je nutno vyrozumět a povolat:
Základní složky IZS
Hasičský záchranný sbor JHM, jednotky požární ochrany
- zajištění varování ohrožených osob v místě události,
- evakuace bezprostředně ohrožených osob,
- zamezení šíření (lokalizace) požáru,
- likvidace požáru,
- převzetí velení v místě, zřízení štábu velitele zásahu, organizace součinnosti,
- evakuace ohrožených osob v okolí,
- další činnost podle vývoje situace.
Zdravotnická záchranná služba
- poskytnutí přednemocniční neodkladné péče postiženým osobám,
- případně další postup dle Traumatologického plánu.
Policie ČR
- uzavření ohrožené oblasti, pořádkové zabezpečení,
- zajištění regulace dopravy,
- zajištění identifikace zemřelých osob.
Krizový štáb (vyčleněný orgán) obce, města, kraje
- organizace opatření přesahujících možnosti obce, města, správního obvodu ORP, složek IZS,
- koordinace záchranných a likvidačních prací,
- informování obyvatelstva,
- další opatření podle vývoje situace.
Ostatní složky IZS, SaP
- E.ON, a.s. - odpojení rozvodných sítí a zařízení,
- vodárenské a.s. - odpojení rozvodu vody,
- Jihomoravská plynárenská, a.s. - odpojení rozvodů plynu,
- technické aj. složky - odstranění následků požáru,
- městská policie - v součinnosti s Policií ČR realizace pořádkového a dopravního zajištění,
- ČČK, občanská sdružení - poskytnutí humanitární pomoci,
- pohřební služby - odvoz zemřelých osob,
- statik - posouzení stupně poškození budov, stanovení opatření na zajištění bezpečného provozu.
Popis využitelné části systému vyrozumění a varování v rámci organizace záchranných a likvidačních prací
Podle rozsahu mimořádné události bude v rámci organizace záchranných a likvidačních prací využíván:
- systém vyrozumění pro vyrozumění
- potřebných sil a prostředků,
- krizových štábů a dotčených orgánů státní správy, samosprávy, právnických a podnikajících fyzických osob,
- systém varování pro varování příp. informování obyvatelstva o situaci a opatřeních.
Vyrozumění základních i ostatních složek IZS a vyrozumění státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků podle dokumentace IZS jsou povinna v případě potřeby zabezpečovat KOPIS IZS.
KOPIS IZS jsou dále oprávněna:
- povolávat a nasazovat síly a prostředky HZS, jednotek PO a dalších složek IZS podle poplachového plánu IZS nebo požadavků velitele zásahu, starosty ORP, hejtmana,
- provést při nebezpečí z prodlení varování obyvatelstva na ohroženém území, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
Varování obyvatelstva před hrozícím nebezpečím zabezpečují:
- majitel (uživatel) budovy,
- starosta obce,
- hasičský záchranný sbor kraje.
Vyrozumění a varování se provede místním rozhlasem, osobním stykem, prostředky místní televizní kabelové sítě, varovacími sirénami a hromadnými informačními prostředky v souladu s dokumenty C1. Plán vyrozumění a C3. Plán varování.
Možnosti asanace předpokládaných následků mimořádné události s uvedením odpovědnosti za provedení jednotlivých asanačních opatření
Asanaci havárie zabezpečí majitel objektu v součinnosti s orgány samosprávy a příslušnými správními úřady.