EPIZOOTIE
Ohrožení skotu a prasat slintavkou a kulhavkou a prasat morem.
Místo možného výskytu
Místem možného výskytu jsou zejména velkochovy skotu a prasat.
Pravděpodobnost výskytu
Při zavlečení nákazy na území kraje a jejím dalším rozšíření do jednotlivých chovů.
Rozsah a ohrožení v závislosti na čase a dalších podmínkách
Společné závislosti:
- obchodování se zvířaty,
- nepovolené přesuny,
- nedodržení karanténních podmínek,
- rozvlékání dopravou,
- nepovolené návštěvy objektů se zvířaty,
- blízká silniční doprava.
Závislosti u skotu:
- roční období (v letních měsících horší podmínky pro šíření),
- počasí (optimální teplota pro šíření od +150 C do -150 C a vlhko, sychravo).
Závislost u prasat:
- virus je velmi odolný,
- nerozhoduje počasí, roční období ani teplota - šíří se bez ohledu na tyto podmínky.
Seznam dotčených obcí včetně přehledu počtu jejich obyvatel a seznam dotčených právnických osob a podnikajících fyzických osob zahrnutých do havarijního plánu
Zejména obce, kde se nacházejí velkochovy skotu a prasat, přehled velkochovů v Jm kraji -viz A2-01. Přehled možných zdrojů mimořádných událostí na území JMK .
Ohrožení obyvatelstva
Obyvatelstvo není ohroženo smrtelným nebezpečím.
Předpokládané škody
Skot 30 a více:
- 25 - 30 % ustájeného skotu,
Prasata 30 a více:
- nákaza zůstává na jednom objektu,
- 100% ustájených prasat,
Škody přímé:
- na dobytku a jeho utracení,
Škody nepřímé:
- sanace,
- obnova chovu.
Předpokládané následky vyvolané mimořádnou událostí
- - nedostatek mladého skotu k reprodukci,
- - nedostatek selat do výkrmu,
- - možné přechodné ztížení zásobování masem a masnými výrobky.
Zásady pro provedení záchranných a likvidačních prací
Skot:
- depistáž všech kusů skotu v okrese
- vyšetření klinické,
- odběr biologických vzorků,
- laboratorní diagnostika,
- vyhlášení opatření,
- likvidace uhynulých, nemocných a podezřelých kusů z nákazy,
- očista a DDD.
Prasata:
- vyšetření klinické,
- odběr laboratorních vzorků,
- laboratorní diagnostika,
- vyhlášení opatření,
- likvidace uhynulých, nemocných a podezřelých kusů z nákazy,
- očista a DDD.
Předpokládané množství sil a prostředků pro záchranné a likvidační práce
Závisí na:
- místě výskytu,
- počtu chovaných zvířat,
- množství techniky a mechanizačních prostředků chovatele,
- dostupnosti techniky na území (viz Organizační a MTZ SLAK - samostatný dokument pro každý velký chov).
Popis příslušné části struktury organizace havarijní připravenosti, včetně uvedení působnosti složek
Síly a prostředky, které je nutno vyrozumět a povolat:
Základní složky IZS
Hasičský záchranný sbor JHM
- požární dozor při spalování usmrcených zvířat na hranicích,
- další činnost podle vývoje situace.
Zdravotnická záchranná služba
- poskytnutí přednemocniční neodkladné péče vně prostoru uzávěry (uvnitř prostoru uzávěry podle rozhodnutí orgánů veterinární správy),
- případně další postup dle Traumatologického plánu.
Policie ČR
- uzavření ohrožené oblasti, pořádkové zabezpečení, zajištění regulace dopravy.
Krizový štáb (vyčleněný orgán) obce, města, kraje
- organizace opatření přesahujících možnosti obce, města, správního obvodu ORP, složek IZS,
- koordinace záchranných a likvidačních prací,
- informování obyvatelstva,
- další opatření podle vývoje situace.
Ostatní složky IZS, SaP
- veterinární správa - zabezpečení porážecích družstev, koordinace opatření v místě
- asanační podniky - likvidace poražených zvířat,
- hygienická služba - hygienický dohled,
- síla a prostředky AČR - spolupráce při utrácení zvířat, převozu zvířat do asanačních podniků (kafilérií), přípravě hranic pro spalování, asanaci,
- vodárenské společnosti - dodávka nezávadné pitné vody,
- technické aj. složky - příprava hranic pro spalování,
- služby DDD - zajištění desinfekce, desinsekce a deratizace dle pokynů orgánů veterinární správy.
Popis využitelné části systému vyrozumění a varování v rámci organizace záchranných a likvidačních prací
Podle rozsahu mimořádné události bude v rámci organizace záchranných a likvidačních prací využíván:
- systém vyrozumění pro vyrozumění
- potřebných sil a prostředků,
- krizových štábů a dotčených orgánů státní správy, samosprávy, právnických a podnikajících fyzických osob,
- systém varování pro informování obyvatelstva o situaci a opatřeních.
Vyrozumění základních i ostatních složek IZS a vyrozumění státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků podle dokumentace IZS jsou povinna v případě potřeby zabezpečovat KOPIS IZS.
KOPIS IZS jsou dále oprávněna:
- povolávat a nasazovat síly a prostředky HZS, jednotek PO a dalších složek IZS podle poplachového plánu IZS nebo požadavků velitele zásahu, starosty ORP, hejtmana.
Informování obyvatelstva na ohroženém území zabezpečují:
- starosta obce,
- orgány veterinární správy .
Informování obyvatelstva se provede místním rozhlasem, prostředky místní televizní kabelové sítě, hromadnými informačními prostředky, příp. dalšími prostředky podle dokumentu C13. Plán komunikace s veřejností a HIP .
Možnosti asanace předpokládaných následků mimořádné události s uvedením odpovědnosti za provedení jednotlivých asanačních opatření
Asanaci zabezpečí nasazené jednotky podle pokynů velitele zásahu (KŠ ORP) a na místě prací dozírajícího zástupce veterinární správy:
- uzavření objektu,
- vyhlášení karantény,
- likvidace ohniska nákazy podle metodiky,
- likvidace nakaženého chovu,
- zpracování odpadů v kafilérii,
- odstranění závadného krmiva, hnoje, kalů.