A2-02-19. Epizootie

EPIZOOTIE

Ohrožení skotu a prasat slintavkou a kulhavkou a prasat morem.

Místo možného výskytu

Místem možného výskytu jsou zejména velkochovy skotu a prasat.

Pravděpodobnost výskytu

Při zavlečení nákazy na území kraje a jejím dalším rozšíření do jednotlivých chovů.

Rozsah a ohrožení v závislosti na čase a dalších podmínkách

Společné závislosti:

  • obchodování se zvířaty,
  • nepovolené přesuny,
  • nedodržení karanténních podmínek,
  • rozvlékání dopravou,
  • nepovolené návštěvy objektů se zvířaty,
  • blízká silniční doprava.

Závislosti u skotu:

  • roční období (v letních měsících horší podmínky pro šíření),
  • počasí (optimální teplota pro šíření od +150 C do -150 C a vlhko, sychravo).

Závislost u prasat:

  • virus je velmi odolný,
  • nerozhoduje počasí, roční období ani teplota - šíří se bez ohledu na tyto podmínky.

Seznam dotčených obcí včetně přehledu počtu jejich obyvatel a seznam dotčených právnických osob a podnikajících fyzických osob zahrnutých do havarijního plánu

Zejména obce, kde se nacházejí velkochovy skotu a prasat, přehled velkochovů v Jm kraji -viz .

Ohrožení obyvatelstva

Obyvatelstvo není ohroženo smrtelným nebezpečím.

Předpokládané škody

Skot 30 a více:

  • 25 - 30 % ustájeného skotu,         

Prasata 30 a více:

  • nákaza zůstává na jednom objektu,
  • 100% ustájených prasat,    

Škody přímé:

  • na dobytku a jeho utracení,      

Škody nepřímé:

  • sanace,
  • obnova chovu.

Předpokládané následky vyvolané mimořádnou událostí

  • - nedostatek mladého skotu k reprodukci,
  • - nedostatek selat do výkrmu,
  • - možné přechodné ztížení zásobování masem a masnými výrobky.

Zásady pro provedení záchranných a likvidačních prací

Skot:

  • depistáž všech kusů skotu v okrese
  • vyšetření klinické,
  • odběr biologických vzorků,
  • laboratorní diagnostika,
  • vyhlášení opatření,
  • likvidace uhynulých, nemocných a podezřelých kusů z nákazy,
  • očista a DDD.

Prasata:

  • vyšetření klinické,
  • odběr laboratorních vzorků,
  • laboratorní diagnostika,
  • vyhlášení opatření,
  • likvidace uhynulých, nemocných a podezřelých kusů z nákazy,
  • očista a DDD.

Předpokládané množství sil a prostředků pro záchranné a likvidační práce

Závisí na:

  • místě výskytu,
  • počtu chovaných zvířat,
  • množství techniky a mechanizačních prostředků chovatele,
  • dostupnosti techniky na území (viz Organizační a MTZ SLAK - samostatný dokument pro každý velký chov).

Popis příslušné části struktury organizace havarijní připravenosti, včetně uvedení působnosti složek

Síly a prostředky, které je nutno vyrozumět a povolat:

Základní složky IZS

Hasičský záchranný sbor JHM

  • požární dozor při spalování usmrcených zvířat na hranicích,
  • další činnost podle vývoje situace.

Zdravotnická záchranná služba

  • poskytnutí přednemocniční neodkladné péče vně prostoru uzávěry (uvnitř prostoru uzávěry podle rozhodnutí orgánů veterinární správy),
  • případně další postup dle Traumatologického plánu.

Policie ČR

  • uzavření ohrožené oblasti, pořádkové zabezpečení, zajištění regulace dopravy.

Krizový štáb (vyčleněný orgán) obce, města, kraje

  • organizace opatření přesahujících možnosti obce, města, správního obvodu ORP, složek IZS,
  • koordinace záchranných a likvidačních prací,
  • informování obyvatelstva,
  • další opatření podle vývoje situace.

Ostatní složky IZS, SaP

  • veterinární správa - zabezpečení porážecích družstev, koordinace opatření v místě
  • asanační podniky - likvidace poražených zvířat,
  • hygienická služba - hygienický dohled,
  • síla a prostředky AČR - spolupráce při utrácení zvířat, převozu zvířat do asanačních podniků (kafilérií), přípravě hranic pro spalování, asanaci,
  • vodárenské společnosti - dodávka nezávadné pitné vody,
  • technické aj. složky - příprava hranic pro spalování,
  • služby DDD - zajištění desinfekce, desinsekce a deratizace dle pokynů orgánů veterinární správy.

Popis využitelné části systému vyrozumění a varování v rámci organizace záchranných a likvidačních prací

Podle rozsahu mimořádné události bude v rámci organizace záchranných a likvidačních prací využíván:

  • systém vyrozumění pro vyrozumění
    • potřebných sil a prostředků,
    • krizových štábů a dotčených orgánů státní správy, samosprávy, právnických a podnikajících fyzických osob,
  • systém varování pro informování obyvatelstva o situaci a opatřeních.

Vyrozumění základních i ostatních složek IZS a vyrozumění státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků podle dokumentace IZS jsou povinna v případě potřeby zabezpečovat KOPIS IZS.

KOPIS IZS jsou dále oprávněna:

  • povolávat a nasazovat síly a prostředky HZS, jednotek PO a dalších složek IZS podle poplachového plánu IZS nebo požadavků velitele zásahu, starosty ORP, hejtmana.

Informování obyvatelstva na ohroženém území zabezpečují:

  • starosta obce,
  • orgány veterinární správy .

Informování obyvatelstva se provede místním rozhlasem, prostředky místní televizní kabelové sítě, hromadnými informačními prostředky, příp. dalšími prostředky podle dokumentu .

Možnosti asanace předpokládaných následků mimořádné události s uvedením odpovědnosti za provedení jednotlivých asanačních opatření

Asanaci zabezpečí nasazené jednotky podle pokynů velitele zásahu (KŠ ORP) a na místě prací dozírajícího zástupce veterinární správy:

  • uzavření objektu,
  • vyhlášení karantény,
  • likvidace ohniska nákazy podle metodiky,
  • likvidace nakaženého chovu,
  • zpracování odpadů v kafilérii,
  • odstranění závadného krmiva, hnoje, kalů.